Vireillä olevat kaavat ja suunnitelmat

Tällä sivustolla voit seurata ja osallistua vireillä oleviin hankkeisiin.

Kaavoituskatsaus 2024

Kaavoituskatsaus on laadittava kerran vuodessa ja siinä selostetaan lyhyesti kunnassa ja maakunnan liitossa vireillä olevat ja lähiaikoina vireille tulevat kaava-asiat ja niiden käsittelyvaiheet.

Vireillä olevat yleiskaavat:

Mäntän tehtaan osayleiskaava

Tavoitteena on ajantasaistaa alueen kaavoitus sekä tarkastella tehtaan alueen maankäyttötavoitteet. Alue jätettiin pois Mänttä-Vilppulan keskustaajaman osayleiskaavasta hyväksymisvaiheessa vuonna 2019.

Nykyinen tehtaan alue on valtakunnallisesti arvokasta rakennettua kulttuuriympäristöä. Osayleiskaavan jälkeen laaditaan asemakaava. Asemakaavatyön aikana ratkaistaan muun muassa höyryvoimalaitokseen kuuluvan savupiipun suojelutarve.

Työvaihe: Kaavaehdotus oli julkisesti nähtävillä 4.12.2023-8.1.2024. Kaupunginhallitus on käsitellyt saadun palautteen 27.5.2024 ja hyväksynyt vähäisin muutoksin kaavaehdotuksen päiväyksellä 7.5.2024.

Seuraava työvaihe: Seuraava vaiheena on kaupunginvaltuuston hyväksymiskäsittely 17.6.2024.

Kaava-asiakirjat:

Kaavakartta 7.5.2024

Kaavaselostus 7.5.2024

Metsomäen tuulivoimaosayleiskaava – asukaskysely 3.5-2.6.2024

Osayleiskaavan tavoitteena on tutkia kahdeksan tuulivoimalan sijoittumista Kolhon Metsomäen alueelle, alustava kaava-alueen rajaus on noin 700 ha. Alustava hankealue on kaava-aluetta suurempi ulottuen osin Keuruun kaupungin alueelle. Kaava-alueen rajaus voi muuttua kaavaprosessin aikana muun muassa lähtötietojen, laadittavien selvitysten ja niiden johtopäätösten tai vuorovaikutusten johdosta.

Samanaikaisesti tuulivoimaosayleiskaavan laatimisen kanssa on aloitettu erillisenä prosessina tuulivoimahankkeen ympäristövaikutusten arviointimenettely (YVA), jota ohjaa ja valvoo Pirkanmaan ELY-keskus. Aineistot Ympäristöhallinnon verkkosivuilla: www.ymparisto.fi/metsomaentuulivoimahankeYVA

Työvaihe: Kaupunginhallitus on päättänyt kaavoituksen käynnistämisestä 6.3.2023. Hanketoimija on esitellyt hanketta 7.2.2023 Mäntässä ja 14.3.2023 Kolhossa. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma (OAS) on ollut julkisesti nähtävillä 2.-28.2.2024. OAS:ia ja YVA-ohjelmaa koskeva yhteinen yleisötilaisuus oli Kolhon koululla 15.2.2024. Tuulivoimahankkeeseen liittyvä asukaskysely on avoinna 3.5.–2.6.2024. Asukaskyselyyn pääsee vastaamaan osoitteessa https://mpt.link/metsomaki. Ajankohtaiset sivustolla tiedote.

Seuraava työvaihe: Saadun palautteen jälkeen valmistellaan kaavaluonnos, alustavan aikataulun mukaan se tullaan laittamaan nähtäville kesällä/syksyllä 2024. Työvaiheesta ilmoitetaan erikseen.

Vilppulan rantaosayleiskaavan muutos, Parannesjärvi – ehdotus nähtävillä 1.7.2024 saakka

Kaavamuutosalue koskee Ylä-Kolkin Parannesjärven rannalla sijaitsevaa Valkeelahti-tilaa; 508-416-16-10. Kaavamuutoksen tavoitteena on vähentää lomarakennuspaikkoja.

Työvaihe: Kaupunginhallitus on käsitellyt kaavaehdotuksen 27.5.2024. Kaavaehdotus on julkisesti nähtävillä 31.5.-1.7.2024 ja siitä voi jättää muistutuksen 1.7.2024 klo 15 mennessä.

Seuraava työvaihe: Tavoitteena on saada kaava valmiiksi syksyllä 2024.

Kaava-aineiston asiakirjat:

Kuulutus

Kaavaehdotus 8.2.2024

Kaavaselostus 15.4.2024

Liite 1 Osallistumis- ja arviointisuunnitelma

Liite 2 Vastine kaavaluonnoksesta saatuun lausuntoon

Vireillä olevat asemakaavat:

Mustanlahden teollisuusalueen asemakaavan laajennus, Nälkäkallio

Suunnittelualue sijaitsee Mäntän taajaman itäosassa Mustalahden alueella. Alue rajautuu Runttimäentiehen (kantatie 56) ja Jämsän kaupungin rajaan.

Asemakaavan tavoitteena on laajentaa teollisuusaluetta kantatie 56 varrella. Kaupungilla on Mustanlahden teollisuusalueella tarjolla enää vain muutama tontti. Suunnittelualue on kokonaisuudessaan kaupungin omistuksessa. Tavoitteena on huomioida alueella kiertotalouden ja/tai logistiikan toimialat sekä aurinkoenergian hyödyntäminen. Sisältötavoitteet tarkentuvat kaavatyön edetessä.

Työvaihe: Kaavaluonnos oli julkisesti nähtävillä 15.4.-20.5.2024 ja siitä sai antaa mielipiteitä 20.5.2024 asti.

Seuraava työvaihe: Seuraavaksi käsitellään saadut lausunnot ja laaditaan kaavaehdotus. Alueelta laaditaan kesän 2024 aikana luonto- ja arkeologinen selvitys. Työvaiheesta ja siihen liittyvästä nähtävillä olosta tiedotetaan erikseen. Tavoitteena on saada kaava valmiiksi vuonna 2024.

Kaava-aineiston asiakirjat:

Kaavakartta luonnos 11.3.2024

Viitesuunnitelma, sisältää tonttien pinta-aloja yms

Kaavaselostus luonnos 11.3.2024

Osallistumis- ja arviointisuunnitelma

Mäntän tehtaan asemakaavamuutos

Tavoitteena on ajantasaistaa alueen kaavoitus sekä tarkastella tehtaan maankäyttötavoitteet. Asemakaavatyön aikana ratkaistaan alueelle liittyvät suojelutarpeet.

Työvaihe: Työ on käynnistetty rinnan osayleiskaavatyön yhteydessä selvitysten laatimisen osalta. Vuonna 2021 on laadittu rakennusinventointi. Kesällä 2023 on laadittu alueelta luontoselvitys sekä selvitys höyryvoimalaitoksen piipun näkymisestä ja merkityksestä kaupunkikuvassa.

Seuraava työvaihe: Tavoitteena saada kaavaluonnos julkisesti nähtäville vuonna 2024.

Kaavat valmistellaan vuorovaikutuksessa osallisten kanssa, joiden etuihin tai oloihin ne vaikuttavat. Viestinnällä varmistetaan osallisten mahdollisuus seurata kaavoitusta ja vaikuttaa siihen. Kaavoituksen vireille tulosta ja eri vaiheista ilmoitetaan kaupungin verkkosivuilla, asiointipisteellä ja paikallislehdessä. Ulkopaikkakuntalaisia maanomistajia tiedotetaan kirjeitse maankäyttö- ja rakennuslain mukaisesti. Vuosittain laaditaan kaavoituskatsaus, josta myös tiedotetaan.

Kaavoituksesta ja osallistumisesta lisää Ympäristöhallinnon sivuilla.

• Julia
    Virtanen